محمد ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

با سلام
من خانه ای ندارم و در خانه پدری زندگی می کنم.
در اداره ما وام مسکن نداریم و تنها 14 میلیون به عنوان وام ودیعه مسکن می دهند. می خواهم این مبلغ را پس انداز کنم تا بعدها با افزایش پس انداز بتوانم خانه ای برای خود بخرم.
دو سوال برایم پیش آمده، لطفا راهنمایی کنید.
1- برای گرفتن این وام باید یک اجاره نامه صوری بنویسم که مبلغ رهن آن بالای 14 میلیون باشد، آیا اشکال شرعی ندارد؟ (با توجه به اینکه مستاجر نیستم اما خانه هم ندارم)
2- آیا می توانم با این مبلغ سکه طلا بخرم و به همسرم هدیه کنم که خمس به آن تعلق نگیرد و بعدا با فروش سکه ها و خرید خانه بخشی از سند خانه را به نام او بزنم(مرجع تقلید من آیت الله مکارم و مرجع تقلید همسرم آیت الله خامنه ای است)

متشکرم.


مشاور (sayed mojtaba navab)

با عرض سلام و آرزوی بهرمندی از نیروی بیکران مهر و محبت الهی ، خدمت کاربر گرامی! پاسخ اول:استفاده از وام بانكى در غير مورد واگذار شده س1: در خصوص وامهاى بانكى كه داراى مصارف خاص مى‏‏باشد در صورتى كه وام گيرنده تمام شرايط دريافت آن وام را دارا باشد آيا مى‏‏تواند پس از اخذ وام آن را صرف مسائل ديگر نمايد. به عنوان مثال وام‏هاى تعمير و يا ساخت مسكن كه از جمله شرايط آن داشتن خانه‌اى نيمه ساز با سند شش دانگ و پروانه كسب مى‏‏باشد اگر شخصى تمامى‏ شرايط را دارا بوده واز نظر كارشناسان بانك هيچ گونه منعى نداشته باشد و وام مذكور را به وى تحويل نمايند حال با توجه به اينكه اكنون وام گيرنده شخصاً صاحب و مالك اين پول مى‏‏باشد آيا مى‏تواند پولهاى دريافتى را صرف كارهاى ضرورى‏تر نمايد و بعداً از پول شخصى خود منزل را تعمير نمايد؟ ج) تخلف از مقررات بانك جايز نيست و در صورت تخلف از شرط، بانك مى‏تواند وام را استرداد كند. س2: آيا مى‏توان وامهايى را كه جهت مصارف خاص (مثلاً براى تعمير مسكن) داده مى‏شود را براساس نياز در جاى ديگرى (مثلاً پرداخت بدهى) صرف نمود؟ ج) آنچه را قرض دهنده به اشخاص مى‏دهد اگر واقعاً قرض باشد و شرط كند كه حتماً بايد در مورد خاصى مصرف شود، تخلف از اين شرط جايز نيست و همچنين آنچه را كه صاحب پول به گيرنده مى‏دهد اگر به عنوان سرمايه مضاربه يا شراكت و مانند آن باشد حق ندارد آن را در غير كارى كه صاحب پول بخاطر آن، پول را در اختيار او گذاشته است مصرف نمايد. -------------------------------------------- پاسخ سوال 2: بنا بر فتواي مقام معظم رهبري ،هديه خمس ندارد، هر چند احتياط مستحبي آن است كه اگر از مخارج سال زياد بيايد خمس آن پرداخت شود (ترجمه اجوبه الاستفتاآت، س 851). ----------- اين مسأله اختلافي است. (صافي، گلپايگاني، خوئي، سيستاني) هبه و بخشش اگر صرف در مؤنه نشود و از مخارج سالش زياد بيايد واجب است خمس آن را بدهد. (لنكراني، مكارم، بهجت) بنا بر احتياط واجب بايد خمس آن را بپردازد. (تبريزي) اگر از مخارج سالش زياد بيايد و آن هديه چيز كم يا كوچكي حساب نشود بايد خمس آن را بدهد. (اراكي) هديه اگر خطيره باشد (يعني ارزش آن زياد باشد) و سال به آن بگذرد خمس دارد. هرگاه هبه هاي غير خطيره جمع شود و مجموع آنها به انداره هبه خطيره شود خمس دارد اگر سال به آن بگذرد. (امام، خامنه اي) هبه و بخشش خمس ندارد. هر چند مستحب در دادن خمس زائد بر نفقه سال است. (توضيح المسائل مراجع، ج2، م1375، ترجمه اجوبة الاستفتائات‌، خامنه اي، س 869، استفتائات اراكي، ص78، س3 و ص71، س1) منابع و مآخذ: از نشريه مذهبي نور، ص8 [خمس (1)] برای مولایمان حضرت حجه ع دعا کنیم تا ایشان هم د رحقمان دعای خاص بفرمایندو یاریمان نمایند......... ان شاء الله خوشبخت و سعادتمند باشید!